Hoe geef ik strategisch leiding aan leren?

Hoe zet ik leren strategisch in om organisatieresultaten te behalen? Hoe zorg ik ervoor dat ik als een rolmodel gezien wordt als het gaat om leren? Hoe zet ik zogenoemde ‘professionele leiders’ of ‘informele leiders’ in om het leren in het team of de organisatie te bevorderen?

Uitnodiging Masterclass traject ‘Leidinggeven aan leren’

Leren is Werken, Werken is Leren (LWWL) nodigt leidinggevenden in de VVT in Zaanstreek-Waterland en Noord-Holland Noord uit om deel te nemen aan het Masterclass traject ‘Leidinggeven aan Leren: een leertraject voor leidinggevenden’
20 september 2022/door Francis

Leidinggeven in een lerende organisatie

Lees hier hoe Angelique het lerend vermogen bij haar medewerkers in het dagelijks aanwakkert door ze te stimuleren om nieuwe dingen te ontdekken en ervaren, hoe zij zelf het goede voorbeeld geeft als het gaat om leren én hoe zij medewerkers ondersteunt in het eigen maken van de organisatievisie.
17 juli 2022/door lwwl

Het Fieldlab als ultieme leeromgeving

Lees hier hoe Priscilla en Peter, managers GRZ bij Magentazorg, een Fieldlab zien en gebruiken als ultieme leeromgeving om: aandacht te geven aan leren in het dagelijkse werk, bij te dragen aan een experimenterende cultuur, teamleren aan te moedigen, werknemers te ondersteunen voor het eigen maken en implementeren van een gedeelde visie, de koppeling te maken met de organisatie en maatschappelijke opgave (nu en in de toekomst genoeg collega’s in de zorg) en het leren strategisch inzetten om team en organisatieresultaten te behalen.
27 mei 2022/door thisafternoon

Leidinggevende heeft cruciale rol in bevordering van leren in praktijk

Lees hier meer over de visie van Miriam Coevert, directeur Onderwijs van ROC Kop van Noord-Holland en Vincent Plomp, manager Leren & Ontwikkelen bij Omring over de rol van leidinggevenden in het bevorderen van leren in de praktijk.
24 maart 2022/door lwwl

Routekaart Leren op de Werkvloer

Met deze routekaart heeft een leidinggevende een strategische tool in handen om medewerkers te helpen ontwikkelen in hun rol om het praktijkleren te versterken, leersituaties in het werk te herkennen en hun zogenoemd ‘bewust bekwaam’ te maken. Hierbij is het belangrijk dat men als leidinggevende zelf de ruimte geeft voor de on-the-job ontwikkelmogelijkheden van deze medewerkers, bijvoorbeeld d.m.v. het laten uitvoeren van guerrilla onderzoek.

Toolkit WASA

Met de toolkit WASA (Waarderend Samenwerken) kun je als leidinggevende werken aan een waarderend onderzoekende houding van jezelf en je medewerkers. Deze houding maakt dat medewerkers open komen te staan voor anderen en hun (andere) benadering van zaken. Het maakt dat medewerkers hun eigen aannames en perspectieven ook onder de loep durven te nemen; het startpunt van ontwikkeling en leren. Het startpunt ben jij hier zelf. Laat je team(s) zien hoe jij deze manier van werken inzet.