Voor wie is deze training bedoeld?
Deze training is bedoeld voor professionals met een achtergrond in leren, ontwikkelen, opleiden of in HR. Daarnaast verwachten we bij deze training dat deelnemers een basisniveau hebben in gespreksvaardigheden en een onderzoekende houding laten zien. Ook bouwen we voort op de workshop ‘Introductie leerwerkklimaat’.
We vragen een lerende houding ten aanzien van jezelf als professional. Tijdens deze training leer je volgens een kwalitatieve methode metingen te doen op dusdanige wijze dat het uniforme en vergelijkbare informatie oplevert.
Wat houdt de training in?
Wil je binnen je organisatie of locatie inzicht op het leer-werkklimaat creëren en tegelijkertijd vanuit eigenaarschap beweging brengen ten aanzien van het verbeteren van het leerwerkklimaat? Wil je deze metingen op een kwalitatieve, diepgaande en uniforme werkwijze uitvoeren? Tijdens de training ligt de focus op de gesprekstechnieken om het leer-werkklimaat volgens het model van de vier vermogens binnen groepen bespreekbaar te maken en te meten.
Na deze training ben je in staat:
- Bewustwording van het belang van een gunstig leer-werkklimaat te vergroten.
- Praktijkvoorbeelden te koppelen aan de vier vermogens voor een gunstig leer-werkklimaat;
- Werken volgens kwalitatieve en uniforme onderzoeksmethode om scores op te halen;
- Vanuit open en onderzoekende vragen scores op de vier vermogens ophalen;
- Gesprekpartners uit te nodigen tot het formuleren van de gewenste situatie en de daarin te nemen stappen.
Praktisch
Deze training bestaat uit 3 dagdelen met de volgende onderdelen:
- Vanuit een introductie van een gunstig leer-werkklimaat en de vier vermogens een meting op te starten;
- Een leer-werkklimaat meting te starten met diverse gesprekspartners;
- Meting volgens kaders en randvoorwaarden inzetten om leer-werkklimaat te (laten) waarderen;
- Gebruiken van motiverende gespreksvoering voor optimale opbrengst;
- Aansluiten bij individuele én groepsmeting volgens de kwalitatieve onderzoeksmethode;
- Gebruik maken van de LWK Toolkit;
- Impact in de praktijk; borging mensen, processen en systemen.
De trainingen worden zowel op open inschrijving als incompany aangeboden. Kijk hier voor de actuele data en locatie of neem contact met ons op voor een incompany aanbod.
Ervaringen; deze collega’s en organisaties gingen je voor
EVEAN: “Binnen een revalidatieafdeling samen met de werkbegeleider en teammanagers de methodiek van de vier vermogens geïntroduceerd. Op dusdanige wijze dat het team het eigenaarschap op het leerwerkklimaat en de geformuleerde acties (be)houdt.”
“Alle collega expert praktijkleren hebben de training gevolgd en we willen nu ook graag een meting binnen ons eigen team laten doen, zodat we ook ons eigen leerwerkklimaat inzichtelijk kunnen maken en vanuit die eigen ervaring beter de teams ondersteunen. Kunnen jullie hier ons in faciliteren?”
Hartekampgroep: “De training heeft niet alleen inzicht verschaft in hoe je metingen uitvoert, maar voor ons als adviseurs heeft het ook duidelijk gemaakt dat we hier als organisatie bepaalde keuzes moeten gaan maken alvorens we allerlei metingen gaan uitvoeren”