De maatschappelijke opgave waar de sector GWS voor staat vraagt een andere manier van denken en doen. Bijvoorbeeld: Van ‘ziekte en zorg centraal stellen’ naar ‘mensen en veerkracht centraal stellen’. En van ‘denken in vastomlijnde opleidingen, naar ‘meer gepersonaliseerde leer- en ontwikkelpaden’.

In de regio’s West-Friesland, Zaanstreek-Waterland, Noord-Kennemerland en Noord-Holland Noord zien we studenten al meer en meer bewegen langs verschillende leeromgevingen waarin de mate van hybriditeit verschilt. Er zijn hybride projecten en (sport)evenementen in het werkveld of op school, fieldlabs, leerafdelingen, leerunits, wijkleercentra, binnenschoolse praktijken etc.

Vanuit het practoraat gaan we innovatieve leeromgevingen onderzoeken in de vorm van actie-onderzoek. We lopen mee, halen werkende principes, nieuwe ervaringen en oplossingen op, en bedenken gezamenlijk welke acties nodig zijn om de leeromgeving te versterken. Deze acties monitoren we, stellen we bij en -last but not least- leggen we voor het voetlicht.

Het practoraat zie ik als de kans om bestaande en nieuwe initiatieven van praktijkleren niet alleen beter te verbinden tot een regionaal lerend netwerk, maar ook te verspreiden, verdiepen en verbreden. Ik ben ervan overtuigd dat we hiermee toewerken naar meer gepersonaliseerde leer- en ontwikkelpaden.

Het is een samenwerking tussen Talland College en tientallen zorg-, welzijn- en sportorganisaties.

Nieuwsgierig naar meer?
Stuur je vraag naar
Info@lerenwerkenwerkenleren.nl t.a.v. practor Anne van de Graaf