Hoe moedig ik samenwerken en teamleren aan?

Hoe zorg ik ervoor dat medewerkers binnen en buiten het team met elkaar samenwerken? Hoe waardeer en beloon ik deze samenwerking op een goede manier? Hoe stimuleer ik verschil in ziens- en denkwijzen binnen het team?

Hoe ga ik om met medewerkers met een afwijkende norm?

Soms kom je als leidinggevende situaties tegen waarin je niet gelijk weet wat je moet doen en waar geen standaard regels of voorschriften voor zijn. Dit zijn momenten waarin het aankomt op jouw eigen persoonlijke en professionele identiteit en je een keuze moet maken wat jouw ‘beeld van goed werk’ in deze situatie is.
In deze ‘Beelden van Goed Werk’ lees je hoe twee verschillende teammanager bij een zorgorganisatie om zijn gegaan met het volgende vraagstuk: Hoe ga ik om met medewerkers met een van mij afwijkende norm en manier van (samen)werken binnen het team?
8 juli 2022/door thisafternoon

Het Fieldlab als ultieme leeromgeving

Lees hier hoe Priscilla en Peter, managers GRZ bij Magentazorg, een Fieldlab zien en gebruiken als ultieme leeromgeving om: aandacht te geven aan leren in het dagelijkse werk, bij te dragen aan een experimenterende cultuur, teamleren aan te moedigen, werknemers te ondersteunen voor het eigen maken en implementeren van een gedeelde visie, de koppeling te maken met de organisatie en maatschappelijke opgave (nu en in de toekomst genoeg collega’s in de zorg) en het leren strategisch inzetten om team en organisatieresultaten te behalen.
27 mei 2022/door thisafternoon

Inwerkprogramma en introductie studenten

Het integreren van een inwerkprogramma en een introductiegesprek voor en met studenten binnen je team en/of organisatie helpt studenten in het maken van een goede start in hun leer/werk carrière om optimaal te kunnen leren en werken. De VVT-organisatie Omring heeft hier al een mooi programma voor ontwikkeld en beschikbaar gemaakt voor iedereen.

LWK Toolkit

Met de Leer-werkklimaat (LWK) toolkit sta je met elkaar stil bij de vier vermogens (absorptie, opleidend, verbindend en lerend vermogen) voor een gunstig leer-werkklimaat. Deze vermogens zijn de knoppen waaraan je kunt draaien voor een gunstig leer-werkklimaat. Om als team of organisatie aan deze vermogens te kunnen werken is er een toolkit ontwikkeld met verschillende producten, waarmee je 1. Inzicht krijgt in hoe een organisatie, locatie, afdeling of team er voor staat wat betreft de vier vermogens, d.m.v. een scan of enquête; 2. Een leidraad in handen hebt waarmee je met je team, afdeling of collega’s in gesprek kunt gaan over de vier vermogens en concrete acties hierover kunt afspreken; 3. Inzicht krijgt in welke rollen wat concreet kunnen bijdragen per vermogen (waaronder je eigen rol als leidinggevende).

STARRTup app – De app voor reflectie en ervaringsleren

De STARRTup app is een reflectieapp waarin mensen op een laagdrempelige manier worden gestimuleerd in hun ervaringsleren. Als je het onderling / peer leren wilt stimuleren en je medewerkers wilt faciliteren om tijdens het werk te kunnen blijven leren, dan is dit een ideale app. De basis voor het leren tijdens het werk is dat men blijft reflecteren op het eigen handelen. Deze app kun je als leidinggevende ook bijvoorbeeld koppelen aan een persoonlijk ontwikkelplan.

Toolkit WASA

Met de toolkit WASA (Waarderend Samenwerken) kun je als leidinggevende werken aan een waarderend onderzoekende houding van jezelf en je medewerkers. Deze houding maakt dat medewerkers open komen te staan voor anderen en hun (andere) benadering van zaken. Het maakt dat medewerkers hun eigen aannames en perspectieven ook onder de loep durven te nemen; het startpunt van ontwikkeling en leren. Het startpunt ben jij hier zelf. Laat je team(s) zien hoe jij deze manier van werken inzet.