Hoe verbind ik mijn team, locatie of organisatie aan haar omgeving en gezamenlijke maatschappelijke opgave?

Hoe maak ik medewerkers bewust van het effect van hun werk op de gehele organisatie en de sector? Hoe zorg ik ervoor dat medewerkers zich (ook) inzetten voor het belang van de gehele organisatie en de maatschappij en niet alleen voor het team of de directe cliënten? Hoe stimuleer en ondersteun ik medewerkers om hun omgeving te scannen en de informatie hieruit te gebruiken om hun werk op af te stemmen?

Wat doe ik wanneer ik het niet eens ben met afspraken of regels van buiten het team?

Soms kom je als leidinggevende situaties tegen waarin je niet gelijk weet wat je moet doen en waar geen standaard regels of voorschriften voor zijn. Dit zijn momenten waarin het aankomt op jouw eigen persoonlijke en professionele identiteit en je een keuze moet maken wat jouw ‘beeld van goed werk’ in deze situatie is.
Lees in dit ‘Beeld van Goed werk’ hoe een teammanager bij een zorgorganisatie om is gegaan met het volgende vraagstuk: Wat doe je als je het niet eens bent met gemaakte afspraken of regels vanuit de organisatie, het onderwijs, de overheid of de wet?
8 juli 2022/door thisafternoon

Het Fieldlab als ultieme leeromgeving

Lees hier hoe Priscilla en Peter, managers GRZ bij Magentazorg, een Fieldlab zien en gebruiken als ultieme leeromgeving om: aandacht te geven aan leren in het dagelijkse werk, bij te dragen aan een experimenterende cultuur, teamleren aan te moedigen, werknemers te ondersteunen voor het eigen maken en implementeren van een gedeelde visie, de koppeling te maken met de organisatie en maatschappelijke opgave (nu en in de toekomst genoeg collega’s in de zorg) en het leren strategisch inzetten om team en organisatieresultaten te behalen.
27 mei 2022/door thisafternoon

Fieldlab Verzorgende IG in de kleinschalige dementiezorg

Bij het Fieldlab dementiezorg is te zien hoe verschillende organisaties met elkaar zijn gaan samenwerken. Dit is een mooi voorbeeld van hoe je medewerkers kunt verbinden met een grotere opdracht; het duurzaam opleiden van studenten om een regionaal probleem (tekorten in de zorg) aan te pakken. En daarnaast ook in te spelen op een specifieke groeiende vraag naar dementiezorg.