Profiel trainer-procesbegeleider deskundigheidsbevordering praktijkleren

Wat houdt deskundigheidsbevordering praktijkleren in?
Deskundigheidsbevordering praktijkleren is een leertraject voor begeleiders van praktijkleren. Denk hierbij niet alleen aan werkbegeleiders en praktijkopleiders van zorgorganisaties, maar ook aan docenten van de ROC’s in onze regio. 

Het leertraject bestaat uit een on-the-job deel en een off-the-job deel. Voor de vier werksessies die we off-the-job aanbieden, zoeken we trainers-procesbegeleiders. In de routekaart deskundigheids-bevordering voor begeleiders van praktijkleren kun je lezen wat het leertraject inhoudt. 

Wat doet een trainer-procesbegeleider?
Een trainer-procesbegeleider begeleidt een cyclus van vier werksessies: de kick-off, brainstorm, workshop en het afsluitende terugkommoment. Deze vier werksessies worden in een tijdsbestek van ongeveer tien weken aangeboden. Het maximaal aantal deelnemers is 16. De werksessies worden altijd door twee trainer-procesbegeleiders verzorgd. Hierbij wordt een -voor dit leertraject- nog onervaren trainer-procesbegeleider gekoppeld aan een ervaren trainer-procesbegeleider. 

Voor elke werksessie zijn draaiboeken, presentaties, opdrachten, praktische tools en kennisdocumenten beschikbaar. Uiteraard kun je daar zelf nog een draai aan geven. 

Wat vragen we van de trainer-procesbegeleider?
Het meest belangrijk is dat je met een open, onderzoekende, onbevooroordeelde en waarderende houding vragen stelt en kunt luisteren naar de praktijkervaringen van deelnemers. 

De werksessies zijn een afwisseling tussen kennisintermezzo’s, opdrachten maken, gesprekken voeren en reflecteren op praktijkervaringen. 

In de werksessies zie je waar de kansen en leervragen liggen en je kunt deelnemers hier op een inspirerende en enthousiasmerende manier in meenemen. De kennis over praktijkleren komt niet alleen bij jou en je collega trainer-procesbegeleider vandaan. Collectief leren en ‘bouwen op elkaars ideeën’ zijn essentiële uitgangspunten. Daarnaast is de verbinding met de praktijk belangrijk. Onderzoek steeds met de deelnemers wat voor hun kan werken op de werkvloer. Dit kan bijvoorbeeld door de deelnemers tussen werksessies door bepaalde tools te laten uitwerken en uitproberen. In de toolkit ‘on-the-job’ op de routekaart vind je voorbeelden van tools. 

Wat krijg je hiervoor terug?
In een train-de-trainer op 14 juni as. dompelen we je onder in praktijkleren, didactische werkvormen en de inhoud van het leertraject. Het wordt een leuke en leerzame dag op een fijne plek in Heerhugowaard. Daarnaast ondersteunt deze rol je om in je eigen organisatie aan de slag te gaan met het versterken van de begeleiding van praktijkleren. 

Interesse? Meld je nu aan! Dit kan in een mail naar lwwl@zorgcirkel.nl