Hoe ga ik om met medewerkers die mogelijk afhaken door negatieve dynamiek?

Soms kom je als leidinggevende situaties tegen waarin je niet gelijk weet wat je moet doen en waar geen standaard regels of voorschriften voor zijn. Dit zijn momenten waarin het aankomt op jouw eigen persoonlijke en professionele identiteit en je een keuze moet maken wat jouw ‘beeld van goed werk’ in deze situatie is.

Lees in dit ‘Beeld van Goed werk’ hoe een teammanager bij een zorgorganisatie om is gegaan met het volgende vraagstuk: Hoe ga ik om met medewerkers die een negatieve dynamiek ervaren in het team en mogelijk afhaken?

Helpen vinden van de oplossing

Kenmerkende ervaring: “Gisteren aan het einde van de werkdag, ik zat al in blessuretijd, kwam er een medewerker naar mij toe. Haar boodschap was: ‘ik wil een overplaatsing, ik wil ergens anders heen!’ Ik zag dat het haar hoog zat. De medewerker gaf aan er helemaal klaar mee te zijn. Ik ben er letterlijk voor gaan zitten en vroeg haar wat er gebeurd was. Er was onenigheid ontstaan tussen haar en collega’s. Ze was het absoluut niet eens met de gang van zaken. Ik stelde haar de vraag wat ze tot nu toe gedaan had in deze situatie. Ze antwoordde dat ze erg boos was en niet in gesprek is gegaan. Voor haar was het crisis en de nood hoog. Ik stelde voor om in gesprek te gaan, maar daar reageerde ze terughoudend op. ‘Wat heb je nodig om dat wel te kunnen doen?’ vroeg ik haar. Ze gaf aan graag in gesprek te willen met de collega en mij erbij. Dat hebben we zo afgesproken, waarbij ik faciliteer, het gesprek plan en aanwezig zal zijn, zoals de medewerker gevraagd heeft. De lucht was zichtbaar geklaard en de medewerker ging op een goede manier naar huis.”

Beeld van goed werk: Goed werk is mensen ondersteunen en faciliteren bij het vinden van oplossingen die ook daadwerkelijk van henzelf zijn. Dit ontstaat door veel vragen te stellen, zodat men zelf inzicht krijgt, want negen van de tien keer weten mensen zelf het antwoord. Dit vraagt wel om tijd te nemen, ook als deze ruimte er eigenlijk niet (meer) is, want alleen dan kan je echte verbinding met de ander aangaan. Zo kun je escalatie voorkomen. Door tijd te nemen voor verbinding en vragen te stellen, houd je de regie bij de mensen zelf. Dit stimuleert om hun eigen antwoorden te vinden of zich te uiten als ze dat nog niet durven. Als het hun eigen oplossing is, dan wordt het hun overtuiging en gaan ze ervoor.