Gereedschapskist om werkbegeleiding anders te organiseren
Toepasbare praktijkvoorbeelden en alternatieve vormen

Om voldoende leer-werkplekken binnen de regio te kunnen bieden, is het nodig om de werkbegeleiding anders te organiseren. Maar hoe doe je dat? Enide Volger, Leercoach bij LWWL heeft samen met betrokkenen vanuit Regio College, Magentazorg, Wilgaerden Leekerweide en Zorgcirkel een gereedschapskist ontwikkeld die organisaties helpt om hiermee aan de slag te gaan. Op 16 mei – tijdens de LWWL werkconferentie – verzorgt Magentazorg samen met het Regio College een workshop om deelnemers uit te leggen en te laten zien welke mogelijkheden de gereedschapskist biedt. 

Waar lopen praktijkbegeleiders en leidinggevenden tegenaan bij de werkbegeleiding?
“De spanning tussen een krappe bezetting, roosters die moeilijk zijn rond te krijgen en goede begeleiding van toekomstige collega’s. Toch zien we ook voorbeelden van organisaties, afdelingen en teams die  – ondanks deze spanning – de begeleiding heel gericht weten in te vullen. De student voelt zich welkom, hoort en blijft erbij, kan groeien, wordt gestimuleerd om nieuwsgierig te blijven en mag meedenken. In de gereedschapskist hebben we deze mooie voorbeelden samengebracht.”    

Wie hebben de gereedschapskist ontwikkeld?
“Een van de doelstellingen van de Taskforce – het samenwerkingsverband tussen zorgorganisaties en ROC’s in de regio  – is om voldoende leer-werkplekken te hebben. In dat kader zijn we gaan kijken hoe je werkbegeleiding anders kunt organiseren. Zodat er voldoende capaciteit vrij komt. De afgelopen 2,5 jaar hebben we binnen LWWL  samen gezocht naar oplossingen die rekening houden met de krappe arbeidsmarkt, hoog ziekteverzuim en verloop van personeel. Binnen de actiegroep stond de doorontwikkeling van deze oplossingen samen met  de ROC’s centraal. Die oplossingen vind je nu terug in de gereedschapskist.”

Vertel. Wat zit er in die gereedschapskist?
We hebben gekeken naar het hele proces van begeleiden; van een goede voorbereiding op de school en een goede match tussen student, afdeling en werkbegeleider, tot een warm welkom en een goede introductieperiode. Daarbij hebben we allerlei alternatieve vormen van begeleiding meegenomen: inzet van een VR-bril, de LEERunit, de senior werkbegeleider, de studentcoach, creëren van een krachtige leeromgeving, de Wegwijs-app en nog veel meer.

En kan iedereen de gereedschapskist gebruiken?
De toepasbaarheid van alle vormen en mogelijkheden is een belangrijke pijler voor ons. Het zijn veelal praktijkvoorbeelden die al zijn uitgeprobeerd. Zowel de geleerde lessen, de impact als de investering vind je per praktijkvoorbeeld terug in de gereedschapskist.

Bovendien blijven we de gereedschapskist doorontwikkelen. Zo gebruiken we de workshop op 16 mei over de gereedschapskist om te testen hoe deze bij deelnemers valt. Op basis van hun ervaringen en feedback kunnen we de gereedschapskist weer verder optimaliseren.”

Op 16 mei kan ik tijdens de Werkconferentie Leren is Werken, Werken dus een workshop over de gereedschapskist volgen. Leuk! Wat gaan we doen?
“Tijdens de workshop presenteren we de gereedschapskist voor het eerst. We gaan onder andere in op de mooie, praktische voorbeelden die ik eerder noemde en die we hebben beschreven. Daarnaast krijg je een overzicht van allerlei mogelijkheden om werkbegeleiding anders te organiseren.

Als deelnemer ga je – onder begeleiding van ons – aan de slag met de volgende vragen:

  • Welk vraagstuk zou jij willen oppakken?
  • Welk onderdeel uit de gereedschapskist past hierbij?
  • Kun je uit de voeten met wat er in de gereedschapskist zit?
  • Wat heb je nodig om dit toe te passen in je organisatie?
  • Welke stappen kun je direct zetten? 

Klinkt goed, ik ga me inschrijven. Wat als ik nu alvast meer wil weten?
Als je meer wilt weten over alternatieve vormen van begeleiding, is het zinvol en interessant om ook het online magazine ‘Kijk mee met drie jaar LWWL’ eens te bekijken. Hierin staan al flink wat voorbeelden beschreven.