Update Jaarplan
De pepernoten en stoomboot zijn in aantocht….Traditiegetrouw kijken we in deze periode van het jaar ook naar de professionele cadeautjes, de fantastische suprises en de pakjes waar nog geen strik omheen zit. Hoever zijn we met de opbrengsten voor dit jaar en welke plannen maken we voor volgend jaar?
Prachtige cadeautjes zijn bijvoorbeeld de honderden LeerWerkKlimaat toolkits die inmiddels in omloop zijn bij de 18 zorg- en onderwijs organisaties die deelnemen aan LWWL. Met deze toolkits kunnen teams zelf werken aan het versterken van hun LeerWerkKlimaat: ‘Kom erbij’; ‘Hoor erbij’; ‘Blijf nieuwsgierig en denk mee’; ‘Blijf erbij en groei’.
Eén van de fantastische surprises is het kijken vanuit een ander perspectief naar een weerbarstig vraagstuk: hoe voorkom je nu dat studenten uitvallen in het onderwijs of de zorgsector verlaten? De innovatiegroep ‘voorkomen van uitval’ heeft het perspectief omgedraaid: wat maakt dat een student blijft, ondanks hobbels die hij of zij tegenkomt? De groep is bezig om deze verkenning uit te werken tot een tool; een soort ecogram rond de student. Dit is zowel een surprise als een voorbeeld van pakje waar nu nog geen strik omheen zit en waar we vol verwachting naar uitkijken in 2025!
Andere innovatiegroepen in 2025 zijn: ‘leren en ontwikkelen voor Zorg Thuis’; ‘flexibele leerroutes’; ‘zorgtechnologie adoptie’. De LWWL innovatiegroepen komen tot bruikbare inzichten door samen te willen ontdekken in de ruimte van het ‘niet-weten’.
Onlangs beluisterde ik, Nicole Ziesemer, een interessante pod-cast, waarin deze ruimte van ‘niet-weten’ benoemd werd. In de tjip-cast (ontwikkeld in samenwerking met practoraten.nl) gaan Ellen van Eden en Marco Mazereeuw met de podcast-maker Tjip de Jong in gesprek over de rol die het middelbaar beroepsonderwijs kan spelen in het aanjagen en faciliteren van een leven lang ontwikkelen. Interessant om te beluisteren, klik hier!