Leren door het gesprek aan te gaan

Afgelopen periode hebben we met vijf verschillende zorgorganisaties gewerkt aan een belangrijk thema: hoe creëer je een sterk leer-werkklimaat? Een klimaat waarin psychologische veiligheid en vertrouwen de basis vormen, zodat medewerkers zich verbonden voelen met hun team, hun organisatie en zichzelf.

Een meting inzetten als interventie is meer dan cijfers verzamelen. Het gaat om de gesprekken die ontstaan—de momenten waarin mensen zich gehoord en gezien voelen, waarin teams samen onderzoeken wat werkt en hoe ze kunnen groeien. Juist in de vraagstukken zonder direct antwoord ligt de kracht van leren en ontwikkelen.

Een gunstig leer-werkklimaat betekent dat professionals en studenten op een prettige manier (van elkaar) leren en werken in de praktijk. Het vraagt om nieuwsgierigheid naar je eigen handelen en dat van anderen. Om de ruimte om je uit te spreken, ideeën te delen en fouten te bespreken—zonder angst of onzekerheid. En om het besef dat je samen verantwoordelijk bent voor ontwikkeling en vakbekwaamheid in de zorg.

Om dit gesprek op een laagdrempelige manier te voeren, kijken we naar vier vermogens:

🔹 Absorptievermogen – Kan het team nieuwe collega’s en studenten goed opnemen en begeleiden?
🔹 Verbindend vermogen – Voelen medewerkers en studenten zich onderdeel van een professionele thuisbasis?
🔹 Opleidend vermogen – Lukt het de organisatie om nieuwe zorgmedewerkers goed op te leiden en te behouden?
🔹 Lerend vermogen – Is er ruimte om samen open en onderzoekend om te gaan met complexe situaties?

Deze vijf organisaties gaan hier nu actief mee aan de slag. Met grote ambities en kleine, concrete stappen.

Wil jij sparren over hoe je deze vermogens in jouw organisatie kunt versterken? We denken graag met je mee.