“Ons Raathuis” De Pieter de Raat Stichting

De Pieter Raat Stichting, heeft leerexperts van LWWL uitgenodigd om tijdens de introductie week van het team van ‘Ons Raathuis’ te begeleiden bij onderdelen van het introductieprogramma, waarbij het leer-werkklimaat centraal stond. Via verschillende werkvormen zijn de 4 vermogens van het leerwerkklimaat met elkaar besproken en hebben een eerste aanzet tot invulling gekregen.

Ons Raathuis gaat ouderenzorgorganisatie Pieter Raat, nog meer en intensiever dan bij de andere woonzorglocaties De Raatstede en Hugo-Waard, samenwerken met zogenoemde informele zorgverleners, zoals naasten, buren en vrijwilligers. Het is de bedoeling dat het team bestaat uit zowel informeel netwerk, als formeel. Hierop hebben we tijdens de procesbegeleiding op ingestoken.

Uitgangspunten voor de invulling van deze bijeenkomsten waren de vraagstellingen aan LWWL vanuit het team:
o Hoe kunnen we een gunstig leer-werkklimaat neerzetten, waarbij het leren
van en met elkaar wordt aangezet?
o Op welke wijze kunnen we de samenwerking tussen formele- en informele
zorg uitdragen en versterken?

Op 3, 4 en 10 juni jl. hebben Leerexperts Lieneke Vonk en Jayde Loock een programma wat in samenwerking met de medewerkers van DPRS tot stand is gekomen, begeleid.

Thema’s die aan bod kwamen waren:
Dagdeel 1: Leer-werkklimaat vermogen: Kom erbij (Absorptievermogen), het vermogen van een team om nieuwe medewerkers/informele zorgverleners op te kunnen nemen en te begeleiden.
Dagdeel 2: Leer-werkklimaat vermogen: Hoor erbij ( Verbindend vermogen), het gevoel ergens bij te horen, het gevoel van een professionele thuisbasis, ook voor de informele zorgverlener.
Dagdeel 3: Leer-werkklimaat vermogen: Blijf erbij en groei ( Opleidend vermogen), het vermogen om formele- en informele zorgverleners via de principes van werkplekleren op te leiden EN:
Leer-werkklimaat vermogen: Blijf nieuwsgierig en denk mee ( Lerend vermogen), open en onderzoekend omgaan met situaties waarin je niet meteen weet wat te doen.

Onderdeel van het introductieweek was ook een rondleiding binnen de nieuw
gebouwde Zorgvilla van Ons Raathuis van DPRS.

Gericht op de toekomstige, intensieve samenwerking met informeel netwerk
hebben de leerexperts de nieuwe teamleden de volgende uitdagende vragen
meegegeven om ze te prikkelen actief en doelgericht de rondleiding te doen:
o Wat valt je op aan de indeling van de ruimtes in Ons Raathuis?
o Hoe kunnen deze ruimtes bijdragen aan het welzijn van bewoners met dementie? (beschrijf hoe jullie dit als team zichtbaar gaan maken)
o Hoe zouden jullie de samenwerking met informele zorg (vrijwilligers, mantelzorgers, naasten) in deze omgeving kunnen versterken? Beschrijf hoe jullie dit voor jullie zien.
o Welke vragen komen er bij jullie naar boven tijdens het zien van de verschillende ruimtes waar jullie nu het antwoord nog niet op hebben? (dit kan ook heel praktisch zijn)

Door verschillende werkvormen heeft het team elkaar beter leren kennen en is een basis gelegd voor een prettige, veilige en constructieve samenwerking. De teamleden hebben zich opengesteld en zijn nieuwsgierig en belangstellend naar elkaar geweest, humor en betrokkenheid bij de doelgroep bleek een mooie verbindende factor.

Het team heeft ook een gezamenlijke ‘ Vision Board’ gemaakt, – geheel buiten de eigen comfortzone getreden – maar het doel- namelijk een gezamenlijke visie te creëren is goed gelukt. Hier een mooie foto van het resultaat:

Dit samen te doen hielp op onderzoek uit te gaan, te reflecteren, vragen te stellen en bovenal ook goed te luisteren naar elkaar om tot een mooie gezamenlijk resultaat te komen. 🙂

**LWWL volgt de ontwikkelingen binnen Ons Raathuis door aansluiting via het Practoraat. Daarnaast begeleidt LWWL Ons Leerhuis bij het door-ontwikkelen van het team en het leren binnen DPRS.
Ook volgt een afspraak met de
Welzijnscoördinator en Jayde Loock (programmamanager LWWL) om uit te wisselen over de inzet en samenwerking tussen Zorg, Welzijn en informele zorg.