Handvatten en tools

Keten van Leren

Door de keten van leren als (gespreks)model te gebruiken wordt zichtbaar wie er allemaal een rol heeft in leren en ontwikkelen en dat deze rollen team, locatie en zelfs organisatie overstijgend zijn. Door met elkaar in gesprek te gaan over de opgave en wat ieders taak, rol en visie hierin is en wat je van elkaar nodig hebt om jouw bijdrage hierin te leveren breng je verschillende perspectieven samen en kan je de samenwerking met elkaar versterken.

6 tips om nieuw leiderschap in te zetten voor een lerende organisatie

Lees hier meer over hoe Gertrude haar leiderschap inzet om haar teamdoelstellingen te behalen, medewerkers stimuleert om op onderzoek uit te gaan, ze ondersteunt om de koppeling te maken met hun eigen visie en die van de locatie en ze steeds opnieuw uitdaagt om zich te blijven ontwikkelen.
28 april 2022/door lwwl

Routekaart Leren op de Werkvloer

Met deze routekaart heeft een leidinggevende een strategische tool in handen om medewerkers te helpen ontwikkelen in hun rol om het praktijkleren te versterken, leersituaties in het werk te herkennen en hun zogenoemd ‘bewust bekwaam’ te maken. Hierbij is het belangrijk dat men als leidinggevende zelf de ruimte geeft voor de on-the-job ontwikkelmogelijkheden van deze medewerkers, bijvoorbeeld d.m.v. het laten uitvoeren van guerrilla onderzoek.

Inwerkprogramma en introductie studenten

Het integreren van een inwerkprogramma en een introductiegesprek voor en met studenten binnen je team en/of organisatie helpt studenten in het maken van een goede start in hun leer/werk carrière om optimaal te kunnen leren en werken. De VVT-organisatie Omring heeft hier al een mooi programma voor ontwikkeld en beschikbaar gemaakt voor iedereen.

Werken aan een gunstig leerwerkklimaat – toolkit

Met de Leer-werkklimaat (LWK) toolkit sta je met elkaar stil bij de vier vermogens (absorptie, opleidend, verbindend en lerend vermogen) voor een gunstig leer-werkklimaat. Deze vermogens zijn de knoppen waaraan je kunt draaien voor een gunstig leer-werkklimaat. Om als team of organisatie aan deze vermogens te kunnen werken is er een toolkit ontwikkeld met verschillende producten, waarmee je 1. Inzicht krijgt in hoe een organisatie, locatie, afdeling of team er voor staat wat betreft de vier vermogens, d.m.v. een scan of enquête; 2. Een leidraad in handen hebt waarmee je met je team, afdeling of collega’s in gesprek kunt gaan over de vier vermogens en concrete acties hierover kunt afspreken; 3. Inzicht krijgt in welke rollen wat concreet kunnen bijdragen per vermogen (waaronder je eigen rol als leidinggevende).

Wegwijs in de zorg – Ervaringsleren stimuleren

Je kunt deze werkwijze goed inzetten als je het ervaringsleren en leren onderling wilt stimuleren. Door middel van challenges in het werk, leer je op een nieuwe manier te kijken naar situaties en hierop te reflecteren samen met collega’s. Kijk ook hoe je Wegwijs kunt gebruiken om je eigen ervaringsleren en het leren met andere (team)managers vorm te geven. Laat dit ook zien aan je eigen medewerkers en deel je ervaringen.

Toolkit WASA

Met de toolkit WASA kun je als leidinggevende werken aan een waarderend onderzoekende houding van jezelf en je medewerkers. Deze houding maakt dat medewerkers open komen te staan voor anderen en hun (andere) benadering van zaken. Het maakt dat medewerkers hun eigen aannames en perspectieven ook onder de loep durven te nemen; het startpunt van ontwikkeling en leren. Het startpunt ben jij hier zelf. Laat je team(s) zien hoe jij deze manier van werken inzet.

Fieldlab Verzorgende IG in de kleinschalige dementiezorg

Bij het Fieldlab dementiezorg is te zien hoe verschillende organisaties met elkaar zijn gaan samenwerken. Dit is een mooi voorbeeld van hoe je medewerkers kunt verbinden met een grotere opdracht; het duurzaam opleiden van studenten om een regionaal probleem (tekorten in de zorg) aan te pakken. En daarnaast ook in te spelen op een specifieke groeiende vraag naar dementiezorg.