Hoe ga ik als leidinggevende om met het overlijden van een medewerker en collega?

Als leidinggevende kom je tal situaties tegen waar geen regels, instructies of voorschriften voor zijn. Of waar deze in strijd zijn met wat jij belangrijk vindt. De kwaliteit wordt bepaald door hoe jij persoonlijk handelt. Deze situaties noemen we ook wel puzzels. Het afgelopen jaar hebben we bij LWWL diverse Beelden van goed werk gesprekken gevoerd met leidinggevenden, waar deze puzzels waar zij tegenaan lopen of hebben gelopen, naar voren kwamen. Tijdens deze gesprekken hebben we ingezoomd op de puzzels waarop zij met een goed gevoel terugkijken als het gaat om hun eigen handelen: wat is hun Beeld van goed werk in deze kenmerkende situatie? Hier zijn diverse praktijkverhalen uit naar voren gekomen, waarin de puzzels en complexiteit waar de leidinggevenden tegenaan lopen voelbaar zijn. Deze verhalen schrijven niet voor wat je moet doen, maar kunnen herkenbaar zijn, geven ruimte om eruit te halen wat bij jou past en nodigen je uit om na te denken over de vraag: Hoe zou ik omgaan met een zelfde soort situatie? Wat is mijn beeld van goed werk?

Lees in dit Beeld van goed werk hoe een teammanager bij Evean om is gegaan met het volgende vraagstuk: Hoe ga ik als leidinggevende om met het overlijden van een medewerker en collega?

Voor elkaar te laten zijn

Kenmerkende ervaring: “Ik was net een halfjaar teammanager in de thuiszorg toen een medewerker uit het team overleed. De medewerker was al vier maanden in verzuim en er was weinig contact. Ik was op vakantie toen ik het nieuws onofficieel hoorde van een collega. Ik dacht: oh nee hè, en nu?? Ik belde gelijk de regiomanager: ‘wat moet ik doen? ik weet het alleen onofficieel’. Ik kreeg het advies dat ik moest wachten tot de familie mij had gebeld voordat ik de medewerkers zou gaan inlichten. Niet lang daarna werd ik gebeld door de partner. Ik ben gelijk in mijn auto gestapt en naar de locatie gereden, om de collega’s die daar waren op te vangen. Ik heb samen met de regiomanager iedereen persoonlijk geïnformeerd en we hebben een gedenktafel ingericht in mijn kantoor, waardoor er een ruimte was om er voor elkaar te zijn en erover te praten. Op een gegeven moment was ik met drie medewerkers op locatie in gesprek, vlak nadat ze het gehoord hadden. Vervolgens kwamen er nog een paar andere medewerkers binnen en gingen ze met elkaar herinneringen ophalen en in gesprek over hun eigen ervaringen met dierbaren die overleden waren. Dat vond ik zo’n mooi moment: dat ze elkaar vonden en er voor elkaar konden zijn. Ik was geen partij meer, ze deden het zelf. Ik schoof mijn stoel letterlijk naar achteren en voelde dat het goed was. Ondanks de verdrietige situatie, genoot ik van het moment.”

Beeld van goed werk: Goed werk is voor Simone: er voor je team zijn en bij ze te zijn op moeilijke momenten, maar er niet tussen te blijven zitten als het niet nodig is. Want meestal ben je geen partij en is het iets tussen hen. Soms stap je er even tussen, om verbinding te stimuleren en te faciliteren, maar zodra je merkt dat ze elkaar gevonden hebben, stap je er weer tussenuit. Zonder echt weg te zijn, laat je het team er voor elkaar zijn.